UA
  • Статті

Поливна кераміка кримських татар у XV–XVII ст.

У результаті багаторічних археологічних досліджень була зібрана значна колекція поливної кераміки. Кераміка покривалася прозорою безбарвною поливою, яка після випалу ставала блискучою, склоподібною. До складу поливи входили глина, кварцовий пісок і перепалений свинець, іноді з домішкою олова.

Характерною є концентрична орнаментальна композиція, коли орнаментальне поле ділиться концентричними гравірованими лініями на кілька поясів, а також радіальна, коли поле ділиться гравірованими лініями на кілька секторів. Вільна композиція зустрічається вкрай рідко. Радіальний спосіб орнаментації Анатолій Якобсон пов’язував з традиціями Закавказзя. Найпоширенішими мотивами декорування посудин були геометричні, стилізовані рослинні, рослинно-геометричні і художні, як-от зображення птахів.

Одним з провідних прийомів було поєднання геометричного та рослинного декору. Поливна кераміка включає вироби різного призначення: кухонний і столовий посуд, посудини й вироби спеціального призначення, посудини зі штампованим орнаментом і різних форм: чаші, тарілки, тарелі, кубки, глечики; вироби спеціального призначення – накривки, світильники, свічники, аптекарські посудини – альбарелло.

Чаші загалом мають стандартну форму і розрізняються лише формою віночка. Це півсферичний корпус на кільцевому піддоні, бортик опуклий, злегка нахилений всередину, закінчується косим зрізаним або закругленим вінчиком.

Менше зустрічаються чаші з прямим вертикальним бортиком. Розміри чаш майже однакові: висота 6,6-8, діаметр віночка 15,5–15, кільцевого піддону – 5,4–6,2 см. Всі чаші ангобовані зсередини (зовні тільки бортик) і покриті поливою. Орнаментована тільки видима частина чаші, а в середині –центр дна. Зовні бортик покривався поливою, як правило, зеленого кольору. Зустрічаються чаші, орнаментовані бортиком гравіюванням.

Тарілки у кількісному відношенні, судячи зі знахідок, поступаються чашам. Стінки корпусу злегка опуклі або майже прямі. Широкий бортик, підкреслений вигином, нахилений всередину або горизонтальний з піднятим краєм. Кільцеві піддони такі ж, як і у чаш, загалом більш низькі.

Тарелі мають таку ж форму, як і тарілки, і відрізняються дещо більшими розмірами та більш барвистим і багатим орнаментом, що заповнює все поле тарелі. Висота – 9, діаметр віночка – 30 см.

Також зустрічаються чаші широко відкриті і глибокі на кільцевих піддонах посудини. Прикрашені вони тільки бортиком зовні, також зустрічаються без орнаменту. Розрізняються формою бортика: в одних випадках він прямий, який розширюється зверху і закінчується фестончатим краєм, в інших – стінки вертикальні і відокремлені від бортика на зовнішній бік. Піалоподібні чашечки – маленькі, тонкостінні на кільцевих піддонах. Корпус напівсферичний, віночок тонкий, загострений.

Глечики зустрічаються двох типів. Перший – широкогорлі, одноручні з біконічним або округлим корпусом на кільцевому піддоні. Орнаментовані ангобованою поверхнею з зовнішнього боку. Другий – глечики-чайники, вузькогорлі, одноручні, покриті зеленою поливою у верхній частині

Столова кераміка поділена на декілька типів.

Кераміка з безбарвною поливою і підглазурним розписом ангобом. Цей тип кераміки представлений невеликою кількістю знахідок в порівнянні з іншими типами. На просушену поверхню посудини безпосередньо наносився розпис ангобом, завдяки чому малюнок є рельєфним і двоколірним, оскільки білий ангоб чітко виділяється на тлі темного черепка і просвічує крізь поливу. Загальний колір декору варіював різними відтінками цих компонентів. Прийом підглазурного розпису ангобом запозичений з Близького Сходу і Закавказзя, у містах західного узбережжя Малої Азії і в Криму був поширений протягом XV–XVIII ст.

Другий тип це кераміка із зеленою поливою і підглазурним розписом ангобом. Яскравість і насиченість тону поливи залежить від кількості окису міді, який додається до складу поливи барвника.

Третій тип – кераміка із зеленою поливою і гравіюванням на ангобній підґрунтовці. Кераміка, прикрашена способом сграфіто, кількісно переважає кераміку, прикрашену розписом ангобом. Контрастність і двокольорова композиція, яка створювалася кольором поливи на ангобованому тлі й неангобованими лініями малюнку, набувала ще більшої виразності завдяки поєднанню товстих і тонких ліній гравірування.

Широко застосовувався прийом нанесення основного мотиву товстими, а додаткових елементів – тонкими лініями. Серед фрагментів кераміки цього типу виділені чаші, тарілки, глечики, прикрашені геометричними і рослинними візерунками.

Четвертий тип – кераміка з коричневою поливою і гравіюванням на ангобній підґрунтовці. Асортимент цього типу кераміки представлений загалом чашами і піалоподібними чашечками. Найчастіше зустрічається поєднання геометричного та рослинного мотивів у орнаменті. Найбільш поширений мотив ромбічної сітки.

П’ятий тип – кераміка з жовтою і жовто-зеленою поливою на ангобній підгрунтовці. Залежно від товщини шару поливи і кольору ангоба це були різні світлі відтінки жовтого або безбарвного покриття посудини. Легко підфарбована окисом міді полива набувала жовто-зеленого відтінку. Її асортимент не відрізняється від орнаментованої кераміки, але загалом представлений мисками і чашками.

Шостий тип – кераміка з жовтою і жовто-зеленою поливою, прикрашена гравіруванням на ангобі. Найчастіше зустрічаються чаші, тарілки, накривки й кубки. Для орнаментальних композицій характерний радіальний і концентричний способи. Посудини прикрашені найпростішими геометричними фігурами.

Сьомий тип – кераміка з зображеннями птахів, яку виконано в техніці сграфіто на ангобній підґрунтовці. Це моно- і поліхромні вироби, покриті коричневою, безбарвною і жовто-зеленою поливою. Знахідки цього типу кераміки нечисленні. Технічні особливості, колір черепка, якість глини, форма виробів, гамма поливи і фарб, мотиви орнаментації однозначно відносять цю кераміку до виробів місцевого виробництва.

Набір кухонної поливної кераміки представлений одиничними цілими посудинами.

Поливна кераміка спеціального призначення.

Набір виробів категорії поливної кераміки спеціального призначення невеликий. Накривки мають більш-менш виражений напівсферичний корпус з прямим або виділеним вигином бортиком. Знизу краєм бортика накривки зроблено виїмку для більш щільного прилягання накривки до посудині. Зовнішня поверхня накривки покрита поливою з підглазурним розписом і гравірованим орнаментом.

У побуті застосовувалися світильники декількох форм: невисокі, широко відкриті чашечки з защипом по краю для гніту, з пласким дном і відкриті чашечки на високій монолітній ніжці. Обидві чашечки зсередини покриті зеленою поливою. У вживанні були двоярусні свічники на високій порожнистій ніжці, до середньої частини якої – перший ярус – кріпилася неглибока чашечка-блюдце, а другий ярус завершувала мініатюрна чашечка для свічки. Зсередини обидві чашечки покриті зеленою поливою.

Чорнильниці – різновид поливної кераміки, розміри: висота від 4 до 8 см, діаметр виробів по плечкам до 8 см, діаметр горла 2-3 см, такі посудини використовувалися для чорнила і фарб у навчальних закладах на уроках письма, каліграфії і малювання.

За матеріалами статті Скибіна Рустема (художник-кераміст) та Ґуро-Таїр Юлії (художник) «Виникнення, становлення, трансформації кримськотатарської кераміки»